Η αρχιτέκτονας, μηχανικός, αρχαιολόγος και συγγραφέας Χρυσούλα Τζομπανάκη, είχε συνδέσει το όνομα της με τα νεώτερα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου τα οποία έκανε γνωστά αλλά και "οικεία" στο ευρύ κοινό μέσα από τα βιβλία της. Είχε υπηρετήσει επί σειρά ετών ως αρμόδια έφορος. Μάλιστα τη δεύτερη πενταετία του 1970, είχε εκπονήσει και τη μελέτη για την “αξιοποίηση των ενετικών τειχών Ηρακλείου”. Η μελέτη αφορούσε, αφενός, στην επιστημονική έρευνα για την αποκατάσταση του μνημείου στο σύνολο του αφετέρου, στην αξιοποίηση των χώρων του, όσων δεν είχαν προβλήματα καταπατήσεων ή απαλλοτριώσεων, ώστε να αποδοθούν για χρήση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.
Αγαπούσε με πάθος το νησί και σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις της στην εφημερίδα “Πατρίς” τόνιζε χαρακτηριστικά:
«Εγώ είμαι παιδί της Ευρώπης, δηλαδή, πιστεύω ότι στην Ευρώπη μπορεί κανείς να βρει πάρα πολλά πράγματα, θα ήθελα να μπορούσα να είχα την ευκαιρία να δουλέψω περισσότερο στην Ευρώπη αλλά δεν την είχα κι έτσι έμεινα στην Κρήτη. Πάντως, η Κρήτη είναι μια μικρογραφία ακριβώς της Ευρώπης γιατί έχει ένα πολιτισμό που ξεκίνησε πριν από όλους τους πολιτισμούς στην ευρύτερη ευρωπαϊκή περιφέρεια, έχει σχεδόν αδιάκοπη συνέχεια στην εξέλιξη του πολιτισμού της, έχει παραγωγή πολιτισμού σε κάθε φάση».
Είχε πλούσιο συγγραφικό έργο. Ανάμεσα στα βιβλία που είχε εκδώσει ήταν: "Ο Χάνδακας η πόλη και τα τείχη", "Οι Αρχάνες και η αρχιτεκτονική τους", "Η αρχιτεκτονική στην Κρήτη-Περίοδος νεωτέρων χρόνων", "Το Ηράκλειο εντός των τειχών Αστική αρχιτεκτονική των νεότερων χρόνων από τις αρχές του 19ου έως και την τέταρτη δεκαετία του 20ού αιώνα", "Θαλασσινή τριλογία του Χάνδακα Το λιμάνι", "Τα νεώρια. Το φρούριο στη θάλασσα", "Ο κρητικός πόλεμος 1645-1669 Η μεγάλη πολιορκία και η εποποιΐα του Χάνδακα" και ο ήδη εκδοθείς τόμος έχει υπότιτλο "19ος αι. και περίοδος της Αυτονομίας".
Αρχιτέκτονας – μηχανικός, αρχαιολόγος και συγγραφέας, συνέδεσε το όνομά της με την ιστορία και την παράδοση της πόλης μας και ειδικότερα με τα νεώτερα μνημεία, Με πολυμέρεια και ευρύτητα γνώσης, ελκυστική γραφή, ακούραστη και δυναμική, άφησε πίσω της πολύτιμο έργο, πραγματικό ¨σημείο αναφοράς¨ για την ιστορία της πόλης.